Evaluering af den pædagogiske læreplan 2021-2022
EVALUERING AF LÆREPLANEN. -2021-2022
Evaluering af læreplanen herunder udarbejdelse af Måltidsprincipper som kvalificering af den pædagogiske praksis i rutinerne.
Evaluering af læreplanen.
Vi evaluerer løbende sammenhængen mellem vores lærerplan, læringsmiljøet og udvalgte områder i den pædagogiske praksis. Vores fokuser vælges på baggrund af udringer opstået i praksis, ændrede vilkår såsom Corona, hvad har børnegruppen behov for samt en løbende kritisk forholden sig til læringsmålene i læreplane. -Hvad bør vi sætte mere fokus på?
Vi har haft følgende udviklingsmål:
2020- Leg
Formålet: Styrke børns deltagelse og fordybelse i længerevarende lege.
Hvordan ses det i praksis:
- Barnets deltagelses muligheder i legen er blevet styrket.
 - De voksne skaber mulighed for at barnet har en hverdag der er balanceret mellem voksen-/ børneinitierede lege.
 - De voksne arbejder med voksenunderstøttet leg, hvor de afstemmer sig barnets behov for støtte til deltagelse i børnefællesskaber.
 - Barnet mødes af voksne med en høj grad af legetolerance.
 - Barnet mødes af voksne der i højere grad har faglig opmærksomhed og bevidsthed om, at støtte barnet i egne initiativer. Hvilket betyder vi ser en progression i børnenes initiativer, løsninger, ideer.
 
Dokumentation: Dialog med forældrene på forældremøde.
2021- Måltidsprincipper
Formålet: At styrke det pædagogiske læringsmiljø hvor barnet bliver mødt med faglige funderede normer, værdier og forventninger under måltidet.
I kan læse institutions måltidsprincipper på hjemmesiden https://kollektivhusetbella.dk .
Processen er beskrevet under punktet måltidsprincipper.
Dokumentation: Forældremødet. marts 2022.
2021- legepladsen.
Formålet: At styrke læringsmiljøet på vores legepladser.
Hvordan ses det i praksis:
- Barnet har fået lettere adgang til bøger og fortællinger i legepladsen.
 - Barnet mødes af voksen der har en styrket opmærksomhed på, at understøtter barnets abstrakte tænkning i lad-som om-lege.
 - Et børnemiljø med mere vegetation.
 - Barnet tilbydes mere alsidige legescener og aktiviteter i vores uderum.
 
Vi anvender observationsskemaer, praksisfortællinger, dialogkort fra bl.a EVA reflektioner mm.
Dokumentation: Forældremøde oktober 2021
Kritiske gennemgang af læreplanen.
Det blev vi opmærksom på:
Læreplanen skal være:
- mere vuggestuerelateret.
 - Der skal være færre forklaringer i de 6 læreplanstemaer, da de ligger implicit i grundlaget.
 - Den skal være endnu mere hverdagsrelateret.
 - Alle kunne genkende sin egen og kollegaers praksis i læreplanen.
 - Vi skal have mere fokus på science i hverdagen.
 - Vi skal have mere fokus på vores musiske læringsmiljø.
 - Vi skal styrke vores sprogstimulerende læringsmiljø.
 
Udviklingsmål for 2022-2023
- Udvikling af det musiske og sansestimulerende læringsmiljø i Kollektivhuset Bella.
 
- Udvikling af vores sprogstimulerende læringsmiljø som led i barnets deltagelsesmuligheder i børnefællesskaber.
 
Måltidsprincipper 2021
Hvad vagte vores undring:
 
- Børn der ikke spiste den serverede mad, eller havde lyst til at smage på den.
 - En del uro omkring bordet, der var børn der rejste sig eller sad meget uroligt og utilsigtede voksenforstyrrelser.
 - Børn, der i mindre grad end vi ønskede det, talte med hinanden.
 - Mindre selvhjulpenhed end vi ønsker var tilstede ved måltidet.
 
Metode
- Faglig diskussion af den pædagogiske praksis omkring måltidet, med afsæt i ekstern oplægsholder og dialogkort.
 - Prøvehandleringer i og omkring måltidet, med afsæt i observationsskemaer og læreplanen.
 - Reflektionsfora omkring erfaringer, praksisfortællinger og opmærksomheder opnået fra prøvehandlingerne.
 
Udarbejdelse og løbende evaluering af måltidsprincipper.
Inddragelse af forældrene på forældremøde.
Hvordan ses det i praksis.
- Børn der mere i leg og samtidigt er der mindre uro omkring måltidet.
 - Børn der er mere selvhjulpne og voksne der ”sidder” mere på deres hænder.
 - Børn der i højere grad er opmærksomme på hinanden og voksne der understøtter deres rettethed.
 - Børn der har mere lyst til at smage på maden og fået et sprog for hvad de kan lide og ikke.
 - Et fælles forventningsafsæt for hvad børnene kan, skal have lov til og ikke, under måltidet.
 
